Artikler

Historien om en Gin i verdensklasse — Hernö Gin.

Utviklingen for Hernö Gin har gått fort. Det svenske selskapet ble grunnlagt i 2011, lanserte sin første Gin i 2012 og tok sin første Gin Grand Master i 2013. I dag har de over 70 internasjonale master- og gullmedaljer, er Europas mest prisbelønte ginnestilleri og selges i 25 land. Nå innleder de et samarbeid med Altia for å få støtte med salget i Norge, Sverige, Finland og Baltikum, slik at de kan fokusere på det de er best til - produserer gin. Vi har møtt grunnlegger Jon Hillgren.

Historien om Hernö Gin begynner allerede i 1999. Etter videregående og militærtjeneste dro svenske Jon Hillgren til London for å se verden og ha det gøy. For å forsørge seg, jobbet han i baren på en pub.

Der oppdaget jeg at det var flere sorter gin, noe jeg ikke tenkte på før. Jeg pleide bare å bestille gin uten å tro at det var flere varianter. I London var det kunder som ønsket et spesielt utvalg, servert på en spesiell måte.

Jon falt for smaken og at det var forskjell på gin og gin og interessen ble vekket.

Kunne ikke slutte å tenke på gin

Men det tok flere år før Jon tok steget fullt ut og ble ginprodusent på heltid. Han studerte til en Pol Mag i statsvitenskap og jobbet utenlands på en ambassade, på "Exportrådet", på "Tillväxtverket" og i offentlig sektor på lokalt nivå. Men han kunne ikke gi slipp på tanken om gin, som også ble stadig mer populær rundt om i verden. I 2005 returnerte Jon til London og besøkte noen destillerier for å lære mer, og noen år senere tok han en utdannelse ved "Institute Of Brewing and Distilling".

Jon Hillgren

I løpet av denne tiden gikk mine tanker om gin fra interesse til lidenskap og videre til forretningsidé. Jeg hadde en idé om en smakprofil som jeg ønsket å produsere. Etter å ha prøvd mange forskjellige varianter skjønte jeg at det ville være mulig å gjøre så mye mer - at det var en slags luke i markedet når det kom til smak.

Jon ønsket å utvikle en gin med mer einebær i, blomster og friskhet. Han begynte å lage oppskrifter. Som en støtte hadde han et smakspanel som måtte si sin mening. Det tok omtrent tre og en halv måned til han var fornøyd.

Det var også i denne perioden at firmaet Hernö Gin ble grunnlagt. Jon, hans kone Johanna, søster Elin Sahlman med mannen Mathias Sahlman og hans venn Johan Stenberg birdo med kapital som gjorde det mulig å bygge et destilleri. 

Den første Hernö Gin ble lansert på de tre nærmeste "systembolagene" 1. desember 2012.

Salgstallet vi oppnådde den første måneden, førte til at haken fallt ned," sier Elin, som nå har jobbet heltid i et og et halvt år i selskapet.

Premiedryss over Hernö Gin

Høsten 2013 mottok de sin første Gin Grand Master - bransjens Oscar, ifølge Jon.

Jeg følte en enorm stolthet da jeg fikk stå på scenen med de store etablerte merkevarene og konkurrere i blindtester blant tusen forskjellige typer gin. Og vi vant, sier han.

Siden den gang har han stått der flere ganger, og de har også vært gode i et bredt spekter av andre konkurranser.

Vi plukker fortsatt de fleste medaljer, sier Jon stolt, og ler ydmykt. Og i to år på rad har vi blitt kalt "Årets produsent i verden", noe som er ærverdig.

Sistnevnte er på merkevarenivå, dvs. for hele Hernö Gin som destilleri. I dag er de det mest prisbelønte ginnestilleriet i Europa. I tillegg har Jon blitt nominert til "Årets gründer" i Sverige.

 Hadde vi bare fått en av disse utmerkelsene, hadde vi vært fornøyd, sier han.

Gin som ingrediens i drink eller drikkes som den er?

Hvordan blander man Hernö Gin for å få den til å smake best?

Vi tar sikte på å få alle våre produkter til å smake så godt at de kan drikkes som de er. Men de er også gode til å blandes med tonic eller i en drink, sier Jon.

Personlig syns han det skal være gin og tonic, ikke tonic og gin. En del gin og en til to deler tonic er bra og rikelig med is.

Jeg velger bort de søtere variantene tonic, jeg foretrekker de med en betydelig beskhet," sier han.

Interessen for gin er høy i Sverige og i resten av verden, og Hernö fortsetter å ekspandere.

I fjor hadde vi over 100 grupper og over 2000 besøkende i destilleriet som kom for å prøve gin, sier Elin. 

Og vi har bygget ut vårt destilleri og våre andre lokaler hvert år. Før vi slår den siste spiken er det allerede for lite, fortsetter Jon,  og ler.

Hva er neste skritt for Hernö Gin?

Vi er nå tilgjengelig i 25 markeder, og vår ambisjon i nærmeste fremtid er å prestere bedre og vokse i våre eksisterende markeder. Vi jobber med fagfolk, og dette er én av grunnene til at vi nå samarbeider med Altia, som med stor erfaring og nærvær i Sverige, Norge, Finland og Baltikum vil bety mye for oss. Vi skal ikke selge selv, vi vil fokusere på å produsere verdens beste gin.

Du har lagt til dette elementet i din favorittliste